Agrega Segregasyonu
Agrega
Segregasyonu
Agrega segregasyonu, sıcak
karışım asfalttan iri agreganın ayrılması sonucu meydana gelen sorundur.
Segregasyon tipleri
1. Şerit
genişliğince çift/tek taraflı
2. Şerit
ortasında boyuna
3. Boyuna
ek yerinde/kenarda
4. Rastgele
segregasyon
Enine Tek ve Çift Taraflı
Segregasyon
Şerit boyunca her iki taraflı veya tek taraflı
görülen segrege olmuş noktalardır.
Nedenleri;
1. Plent
silosunda oluşan segregasyonlar,
2. Asfalt
taşıyan araçların uygun yüklenmemesi ve boşaltılmaması,
3.
Serici haznesi boşken sericinin
çalıştırılması
Orta Çizgi Segregasyonu
1. En
çok görülen segregasyon tipidir.
2. Sericinin
konveyöründen helozonlarına karışım dökülürken iri malzemenin ayrışması ve bu
malzemenin helezon ve vites kutusu altında sürüklenerek serme şeridinin ortasında
yoğunlaşması sonucu oluşur.
Ek Yeri/Kenar Segregasyonu
1. Serme
şeridinin kenarlarında oluşur
2. Genellikle
uygun bir hızda serim yapılmadığında iri agregalar helezonlardan şerit
kenarlarına doğru yuvarlanır.
Rastgele Segregasyon
1. Nedeni
zor tespit edilen segregasyon tipidir.Birçok faktörün kombinasyonudur.
2. Genellikle
plentte iyi bir karışım hazırlanamadığında meydana gelir.
3. Diğer
işlemler sırasında da oluşabilir.
Karışımla İlgili Segregasyon Nedenleri
1. Bazı
karışımlar diğerlerine göre segrege olmaya daha fazla eğilimlidir.
2. Maksimum
agrega boyutu >25 mm,
3. Düşük
oranda bitüm içeren,
4. Açık
gradasyonlu asfalt karışımları,
5.
Kesikli derecelenmiş SMA tipi karışımlar
segregasyona meyilli olduğundan özel itina gerektirirler.
Sıcaklık Değişimine Bağlı Segregasyon
1. Karışımın
taşınması esnasında kamyonun kenarlarında, dipte veya üstünde daha çabuk soğur.
2. Soğuyan
malzeme her zaman sıcak malzemeyle karışmaz ve bu durum serim sırasında
segregasyona neden olur.
3. Sonuçta,
yapım sırasında yoğunluk farkları ve homojen olmayan bir yüzey oluşabilir.
Sıcaklık Segregasyonu
1. Sıcaklık
segregasyonu olan lokal noktalar agrega segregasyonu gibi görülür. Ancak deney
sonuçları böyle olmadığını gösterir.
2. Serim
sırasında karışımdaki sıcaklık farklılıklarının giderildiği düşünülmesine rağmen
termal kamera ve infrared sıcaklık sensörleri ile yapılan incelemede soğumuş
karışımların karışmadan aynen yol yüzeyinde kaldığı görülmüştür. Bu noktalar
klasik kalite kontrolünde fark edilemeyebilir.
3. Bu
soğuk alanlar genellikle yeterince sıkıştırılamadığından bu kesimlerde hava
boşluğu daha yüksek olur, yüzey dokusu daha iridir.Bu alanlar trafiğe ve çevre
koşullarına daha hassastır,trafik altında bu noktalarda hızlı sökülmeler ve
çatlaklar oluşur.
Sıcaklık Segregasyonunun Önlenmesi için yapılması gerekenler
1. Serilen
karışımın yüzeyinin incelenmesi ve sıcaklık değişimlerinin tespit edilmesi,
2. Kamyon
izolasyonu yapılarak, kamyon kenarlarında ve yüzeyde kabuklaşmanın önlenmesi,
3. Kısa
mesafe taşımanın yapılması,
4. İyi
bir sıkışmanın sağlanması-(Silindirlerin sericiye yakın çalıştırılması)
5. Segregasyonun
önlenmesi
6. Serici
malzemeyi yeterince karıştıramayacağından malzemenin sericiye aktarılmasında
malzeme transfer aracı/mekik araçların kullanılması,
7. 25-30
ton kapasitelidir.
8. MTA’da
helezonlarla karışan malzeme serici haznesine bir bantla sürekli aktarılır.
Böylece haznenin kanatlarında iri malzeme birikmesi olmaz, kamyon sonu
segregasyonu görülmez daha düzgün bir serim yapılır.
9. Performansa
Etkisi
10. Segrege
olmuş alanlarda karışımın hava boşluğu oranı ve rutubet hasarlarına karşı hassasiyeti
arttığından dolayı, segregasyon üstyapı performansını direkt etkiler.
11. Segrege
olmuş yerler sökülmeye karşı çok hassastır
12. Segregasyon
çok şiddetli ise trafik altında tabakada tamamen dağılmalar oluşur.
13. Segregasyon,
dalgalı yüzey ve zayıf sıkışmaya neden olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder