AGREGA DENEYLERİ
AGREGA DENEYLERİ
Elek analizi Deneyi: Bu deney, bir malzemenin dane
boyutu dağılımının bulunması amacıyla
yapılır. Elde edilen sonuçlar
ise, sınıflandırmada, dane boyutu dağılımının şartnameye
uygunluğunun kontrolünde ve
agrega karışım hesaplarında kullanılır.
Los Angeles (Aşınma) Deneyi: Los Angeles aşınma
deneyi, darbeleme ve aşındırma
etkilerinin agrega gradasyonu üzerinde
oluşturduğu bozulmanın bulunmasını sağlar.
Agregalar, asfalt kaplama karışımlarının
üretilmesi, yerleştirilmesi sıkıştırılması sırasında
kırılma ve aşınmaya maruz kalırlar.
Ayrıca trafik yükü ve yoldaki agreganın aşınmasına sebep
olur. Bu yüzden, karışımda kullanılan
agregalar, darbeleme ve aşınmaya karşı belli bir
dereceye kadar sağlam olmalıdır.
Sağlamlık Deneyi: Hava tesirlerine karşı dayanıklılık veya don deneyi
olarak da adlandırılan
bu deney, sodyum sülfat ( Na2SO4) veya magnezyum
sülfat (MgSO4) kullanarak agregaların
donma ve çözülmeye karşı
mukavemetlerinin bulunmasını sağlar.
Uzun zaman hava tesirleri altında
kalan agregalar, donma ve çözülme olayları
sonucunda gradasyon bozulmasına uğrarlar.
Gradasyon bozulması yolun bozulmasına sebep
olacağından agregalar, donma ve çözülme
olaylarına karşı dayanıklı olmalıdır.
Yassılık İndeksi Deneyi: Bu deneye göre bir malzemenin yassı kabul
edilebilmesi için
deneye alınan herhangi bir agrega
danesinin kalınlığının, norminal boyutunun 0,6’sından
küçük olması gerekir.
Yassı danelerden oluşturulan bir
yapı, trafik yükü altında stabil değildir. Yassı daneler
yük altında kolaylıkla kırılır ve
karışımın mukavemeti azalır.
Kırılmışlık Yüzdesi
Deneyi:
Yollar
fenni şartnamesine göre, bir danenin kırılmış olması için,
en az iki yüzünün kırılmış olmasına
gerekir.
Kırılmış daneler arasındaki içsel
sürtünme yüksek ve böylece danelerin birbirine
kenetlenmesi de fazladır. Bu yüzden,
bu tür agregalarla oluşturulan yük taşıma kapasitesi
oldukça yüksektir.
Soyulma Deneyi: Soyulma deneyi, su ve trafik
etkilerine karşı bir dayanıklılık deneyidir.
Bazı asfalt karışımlarda, suyun
etkisiyle agrega ile asfalt arasındaki bağlar kaybolur ve
böylece kaplama bozulur. Bunun önüne
geçebilmek için bu bağın kaybolmasını yani
soyulmayı önleyecek bir takım
katkı malzemeleri asfaltın agregaya daha iyi yapışması
sağlanır.
Sathi kaplamalarda, agrega bitüm
ile kısmen temasta olduğu için soyulma olayı daha
çok görülür. Bu olay, asfalt
betonu ya da rodmiks tipi karışım kaplamalarda daha azdır.
Ayrıca kullanılan bitümün
viskositesi de soyulmayı etkiler. Yüksek viskoziteli asfaltlar, düşük
viskositeli asfaltlara göre
soyulmaya karşı daha dayanıklıdır.
Cilalanma Deneyi: Kaplamada cilalanmaya karşı
mukavemeti düşük bir taşın kullanılması,
yolun kaymaya karşı direncini düşürür.
Yolda kaymaya karşı direnç, trafik koşullarına,
kaplamanın tipine ve bazı faktörlere
bağlı olmasına rağmen, kullanılan taşın cilalanma değeri
bunu etkileyen en önemli faktörlerden
birisidir.
Yapışma Deneyi: Yapışma deneyi de, soyulma deneyinde olduğu gibi su
etkisine karşı
mukavemet ölçümü deneyidir. Yalnızca
sathi kaplama mıcırlarına uygulanan bu deneyde,
agrega ile bitüm arasındaki yapışmanın
su etkisi altında azalması ölçülür.
Özgül Ağırlık ve
Absorpsiyon Deneyi: Bir agreganın özgül
ağırlığı, o agreganın birim
hacimdeki ağırlığının, aynı
hacminde ve 20-25 °C’ deki suyun ağırlığına
oranıdır. Danenin
hacim tanımlamasına bağlı olarak üç
tane özgül ağırlık türü vardır.
1.
Zahiri özgül ağırlık; geçirimsiz boşluklarla beraber katı dane
hacmini kapsar
2.
Hacim
özgül ağırlık;
Geçirimsiz
ve geçirimli tüm boşluklarla beraber katı dane
hacmini kapsar.
3.
Efektif özgül ağırlık;
asfalt
absorbe eden boşluklar dışındaki tüm hacmi kapsar.
Yorumlar
Yorum Gönder